[ Webhosting profitux.cz ]

Popis - S22

O B E C N Ě

Mopedu S22 předcházel typ S11, který byl konstruován tak, že mohl být bez rozsáhlých změn zařízení uveden do výroby v co nejkratším čase v továrně, která do té doby vyráběla jízdní kola. Proto se první moped S11 podobal jízdnímu kolu. Konstrukce mopedu S22 vycházela ze zkušeností s modelem S11 a ze současných vývojových směrů v cizině. Zatímco moped Jawetta nese hlavní znaky československé konstrukční školy, moped Stadion S22 se řadí vzhledem i konstrukcí k ostatní evropské produkci.


M O T O R

Stadion S22 má motor konstrukce Jawa, typ 552, který vyrábí Motor, n. p., České Budějovice. Motor je dvoudobý, tříkanálový, s vratným vyplachováním. Průměr válce je 38 mm, zdvih 44 mm, při zdvihovém objemu 49,8 cm3. Motor dává při kompresním stupni 7,5 1,8 KS při 4250 ot/min. Proti dřívějšímu modelu S 11 s karburátorem Jikov 2912 M, je nyní použit nový polospádový karburátor Jikov 2912 PS s účinným tlumičem sání. Tlumič výfuku doutníkového tvaru je rozebíratelný, doporučuje se jej vyčistit každých 2500 km. Karburátor je vzhledově zakryt mřížkou z plastické hmoty. Aby se těleso karburátoru příliš od válce neohřívalo, má pod přírubou izolační podložku. Karburátor má hlavní trysku i trysku běhu naprázdno, která zaručuje klidný běh motoru při zavřeném plynu.


P Ř E V O D O V Á   Ú S T R O J Í

Spojka je vícelamelová s azbestopryskyřičným obložením. Aby měla co nejmenší rozměry, je umístěna na levém konci klikového hřídele, takže přenáší mnohem menší kroutící moment, než kdyby byla umístěna až za primárním převodem. Primární převod mezi klikovým hřídelem a převodovkou je ozubeným soukolím, které má šikmé ozubení. Převodovka je dvoustupňová, se všemi koly ve stálém záběru. Řazení převodových stupňů se děje otočnou rukojetí na levé straně řidítek. Otočením od sebe se zařazuje 1. rychlost a otočením k sobě 2. rychlost. Zařazení rychlosti není možné bez předchozího stisknutí páčky spojky. Nedoporučuje se se zařazovat rychlosti, je-li motor v klidu, škodí to ovládacímu bowdenu. Pomocná šlapadla při pohybu kupředu pohánějí prostřednictvím ozubeného kola předlohový hřídel převodovky. Zpětný pohyb pedálu uvádí v činnost zadní brzdu. Je možné pomoci motoru přišlapáváním na velkém stoupání, nebo při vypnuté spojce a zařazeném převodu moped na krátkou vzdálenost pohánět šlapáním. Sekundární převod mezi převodovkou a zadním kolem je řetězem "Favorit transport" 12,7 * 4,8 mm, 108 článků (o 4 méně než u S 11). Řetěz je chráněn otevřeným krytem. Průhyb sekundárního řetězu má být asi 1,5 cm při mírném tlaku prstem uprostřed jeho délky na spodní straně.


E L E K T R I C K Á   Z A Ř Í Z E N Í

Zdrojem proudu je setrvačníkové magneto Pal-Magneton, které má samostatnou osvětlovací cívku 6V 18W. Dodávaný elektrický proud je střídavý. Světlomet o průměru 80 mm s okrasným štítkem má žárovku 6V 15 / 15 W. Zapínání a přepínání světel se děje kombinovaným vypínačem na levé straně řidítek. Žárovka koncového světla je 12V, 3W, aby se při vyšších otáčkách motoru nepřepálila.


P O D V O Z E K

Podvozek S 22 se podstatně liší od provedení S 11. Rám mopedu je otevřený, smíšené konstrukce. Je elektricky svařen z ocelové trubky a nosné skříně z ocelových výlisků. Palivová nádrž je pružně uložena. Velkou výhodou je zvětšený obsah nádrže 5,6 l. To umožňuje zakoupit u čerpadla celých 5 litrů benzinu s příslušným množstvím oleje. Uzávěr nádrže je zátkového typu, z plastické hmoty. Palivový kohout je dvoucestný se sítkem, záložní množství paliva je asi 0,5 litru. Moped Stadion má vypružena obě kola, na rozdíl od S 11, který měl zadní kolo pevné. Přední vidlice je stejného provedení jako u mopedu Jawetta, tj. přední kolo je vypruženo vidlicí se spodními sunutými vahadly a šroubovitými pružinami kombinovanými s pryžovými dorazníky. Zadní kolo je vypruženo kyvnou vidlicí se dvěma teleskopickými elementy. Šroubovité pružiny teleskopických elementů jsou doplněny pryžovou vložkou, pohyb vidlice není tlumen. Uložení zadní kyvné vidlice není třeba mazat, má vlastní zásobu tuku. Vždy po ujetí 10 000 km, nejpozději však za tři roky je nutné uložení rozebrat a naplnit automobilovým tukem AOO. Rozměry pneumatik jsou zvětšeny proti typu S 11 z 2,00"-23" na 2,25"-23". Tyto pneumatiky vyžadují nižší huštění než u S 11 ( 1,4 atm vpředu, 1,6 atm vzadu ), což umožňuje spolu s vypružením obou kol velmi příjemnou jízdu i po vozovce s hrubými nerovnostmi. Řidítka jsou celistvá, výškově stavitelná. Sedlo je poduškové, z tvarované mechové pryže s koženkovým potahem. Jeho poloha však není seřiditelná. Po povolení křídlové matice je možné sedlo odklopit. Tím se získá přístup k prostoru na nářadí a hustilku. Za sedlem je nosič zavazadel, který tvoří ocelový výlisek. Stojánek je dvouramenný z ocelových výlisků a je opatřen vratnou pružinou.


Technické Parametry

M O T O R
Typ motoru: JAWA 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed, s vratným vyplachováním
Výrobce: MOTOR n. p. České Budějovice
Počet válců: 1
Obsah válce: 49,8 ccm³
Vrtání: 38 mm
Zdvih: 44 mm
Kompresní poměr: 1 : 7,5
Výkon: 1,5 k při 4250 otáčkách/min
Hlučnost motoru při 35 km / hod.: Maximálně 73 dB
Maximální kroutící moment: 0,27 kgm
Maximální otáčky: 6000 otáček/min
Mazání: Směsí oleje a benzinu 1 : 25 (dle příručky)
Délka klik: 134 mm
 
K A R B U R Á T O R
Typ karburátoru: Přírubový monoblokové konstrukce s čističem vzduchu Jikov 2912 M - pouze do č. rámu 10001, poté Jikov 2912 PS
Průměr difuzéru: 12 mm
Čistič vzduchu: 35 mm
Hlavní tryska: 45 (ČSN), 54 (Solex)
Volnoběžná tryska: 38
Poloha jehly: 3. zářez shora
Spotřeba paliva při 20km / hod.: 1,3 l / 100 km
Spotřeba paliva při 30km / hod.: 1,4 l / 100 km
Spotřeba paliva při 40km / hod.: 1,5 l / 100 km
 
P Ř E V O D Y  A  S P O J K A
Typ převodovky: Dvoustupňová v bloku s motorem
Primární převod prováděn: Ozubenými koly se šikmým ozubením
Sekundární převod prováděn: Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112, nově 114 článků
Primární převod: 1 : 4,75 (12 / 57 zubů)
Sekundární převod: 1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů)
Poměr převodu na 1. převodový stupeň: 1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)
Poměr převodu na 2. převodový stupeň: 1 : 1 (přímý záběr)
Celkový převodový poměr na I. stupeň: 1 : 27,90
Celkový převodový poměr na II. stupeň: 1 : 13,88
Celkový převod startéru: 1 : 24
Ovládání řadícího ústrojí: Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky
Spojka: Dvoulamelová, s jednou lamelou ocelovou a dvěma lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Běží v olejové lázni. Umístěna na klikovém hřídeli
 
P O D V O Z E K
Rám: Otevřený, svařovaný z ocelových trubek. Mohutnější blatníky a bohatší plechování
Brzdy: Mechanické, plnonábojové, bubnové
Ovládání přední brzdy: Ruční ­ páčkou na řídítkách
Ovládání zadní brzdy: Zpětným pohybem šlapadel
Brzdná plocha jedné brzdy: 40,2 cm²
Rozměr ráfků: 23 x 2,0
Rozměr pneumatik: 23 x 2,25
Tlak v přední pneumatice: 1,7 atm
Tlak v zadní pneumatice: 2,0 atm
Závit drátu: M3
Průměr drátu: 2,65 mm
Počet drátů: 36 ks
Délka drátu: 198 mm
Přední vidlice: S kyvnými vahadly, odpružena dvěma gumovými bloky
Zadní vidlice: Kyvná s tlumiči
Max. zdvih přední kyvné vidlice: 65 mm
Max. zdvih zadní kyvné vidlice: 70 mm
Sedlo: Pevné bez odpružení, nestavitelné v žádném směru, potažené koženkou, nahoře v barvě rámu a po bocích v barvě blatníků, na horní hraně lemováno pruhem v barvě rámu.
 
E L E K T R I C K É   V Y B A V E N Í
Zapalování: Tyristorové, Setrvačníkové magneto Pal Magneton, vyrábí střídavý proud 6V - 18W
Předstih zážehu před HÚ: 2,8 - 3,1 mm
Vzdálenost kontaktů: 0,4 mm
Střídavý proud: 6 V
Výkon magneta (světelné cívky): 18 W
Přední žárovka: 6V / 15/15 W dvouvláknová
Zadní žárovka: 6 V / 3 W
Přepínač světel: Přední světlo - tlumené, dálkové. Zadní světlo - tlumené, dálkové
Klakson: Ovládaní tlačítkem na přepínači světel
Zapalovací svíčka: Brisk N14C - léto, N17C - zima
Vzdálenost elektrod svíčky: 0,4 mm
 
J Í Z D N Í   P A R A M E T R Y
Minimální rychlost na I. stupeň: 8 km/h
Minimální rychlost na II. stupeň: 15 km/h
Maximální rychlost na I. stupeň: 15 km/h
Maximální rychlost na II. stupeň: 45 km/h (kvalitní renovace až 55 km/h)
Maximální stoupání: 18 %
Brzdná dráha z 40 km/hod - přední brzda: 21 m
Brzdná dráha z 40 km/hod - zadní brzda: 15 m
Brzdná dráha z 40 km/hod - obě brzdy: 12 m
 
R O Z M Ě R Y  A  H M O T N O S T I
Výška mopedu: 1040 mm
Šířka mopedu: 640 mm
Délka mopedu: 1820 mm
Váha mopedu bez paliva: 43 kg
Váha mopedu s palivem: 48 kg
Maximální zatížení mopedu: 100 kg
Maximální váha: 150 kg
Maximální zatížení předního kola: 60 kg
Maximální zatížení zadního kola: 100 kg
 
N Á P L N Ě  A  M A Z I V A
Obsah nádrže: 5,6l ; rezerva 0,6l
Převodová skříň: Olej s vizkozitou 90 W (Mobil1 2T 90W)
Řetěz: PTFE olej MOTIP
Maznice přední kyvné vidlice: Mazací tuk - grafit (červený)
Maznice náhonu tachometru: Mazací tuk - grafit (červený)
Čepy sedla: Mazací olej ve spreji
Paliva: Natural 95 nebo Shell V-Power 95
Motorové oleje: Mogul TSF nebo Shell Advance VSX 2T


♠ NAHORU